Czy warto oszczędzać na hamulcach?

Stare powiedzenie mówi, że nie warto oszczędzać na jakości, a kupując rzeczy tanie, zwykle płacimy dwa razy, gdyż szybko będziemy musieli je wymienić na lepsze. Część rzeczy można kupić taniej, ale dobra jakość oznacza konieczność wykorzystanie dobrych, droższych komponentów, co odbija się na cenie. W związku z tym, czy warto oszczędzać na hamulcach rowerowych?

Rowerowe hamulce

Laik z pewnością będzie czuł się zagubiony, gdy zapytamy go o to, jakie hamulce zamontowano w jego rowerze. Kupując nowy sprzęt, często nie mamy wyboru i korzystamy z takich komponentów, jakie oferuje producent jednośladów. W rowerach górskich kosztujących więcej niż dwa tysiące złotych, montuje się hamulce tarczowe. W rowerach szosowych zaś będą hamulce typu Dual Pivot. Jeśli chcemy samodzielnie zmodernizować hamulce w rowerze, musimy pamiętać o tym, by były kompatybilne z ramą i tak zwanym widelcem.

Rodzaje hamulców rowerowych

Bez względu na to, jakie hamulce zainstalujemy w swoim rowerze, kupmy te dobrej jakości. Od tego elementu wyposażenia roweru zależy nasze bezpieczeństwo i nie warto wybierać ekstremalnie tanich rozwiązań. W rowerach najczęściej znajdziemy jeden z ośmiu typów hamulców: v-brake, szosowe Dual Pivot, szczękowe hydrauliczne, tarczowe, rolkowe, U-brake, cantilever i torpedo, czyli tak zwany hamulec w pedałach. Hamulce V-brake to bardzo popularne i uniwersalne hamulce szczękowe, stosowane w rowerach MTB, trekkingowych i miejskich. Tego typu hamulce są wystarczające do amatorskiej jazdy, a są stosunkowo tanie. Hamulce szosowe Dual Pivot są stosowane w rowerach szosowych, gdyż mają łatwiej modulowaną siłę hamowania. Hamulce szczękowe hydrauliczne działają na podobnej zasadzie jak V-brake, tylko zamiast stalowej linki hamulcowej zastosowano przewód z płynem hamulcowym. Są dużo mocniejsze od hamulców V-brake i zdecydowanie od nich droższe. Hamulce tarczowe działają na zasadzie zamocowanej do piasty tarczy oraz zacisku z klockami, które trą o tarczę w razie potrzeby. Hamulce rolkowe najczęściej spotkamy w rowerach miejskich, ale nie nadają się do rowerów górskich i innych, gdzie potrzebna jest duża siła hamowania. Hamulce cantilever były bardzo popularne w wielu rowerach, ale obecnie używa się ich w najtańszych rowerach miejskich. Są bardzo tanie, ale mało skuteczne, więc specjaliści ich nie polecają. Jeśli w jednośladzie zastosowano hamulec torpedo, by zahamować wystarczy nacisnąć pedały w przeciwnym kierunku niż się pedałuje. Hamulec ten stosowany jest w wielu rowerach bez przerzutek (głównie miejskich i dziecięcych), a także w niektórych piastach wielobiegowych.

W tym dziale  Rowerem po mieście – moda czy konieczność?

Jakie hamulce wybrać?

Fachowcy twierdzą, że jeśli możemy sami wybrać hamulce, zdecydujmy się na dobrej jakości hamulce tarczowe. Zazwyczaj to producenci rowerów dobierają hamulce do sprzętu i proponują cały zestaw. Nie ma potrzeby, by z nimi dyskutować, gdyż ich wiedza poparta jest latami doświadczeń i dobrze dobierają hamulce do roweru.

Jazda na rowerze jest przyjemnością, a gdy się w niej rozkochamy, z pewnością będziemy chcieli rozwijać większe prędkości. Pamiętajmy, by wybrać odpowiednie hamulce, by móc skutecznie zatrzymać rower, gdy zajdzie taka potrzeba.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *